وظایف مشاورین املاک | مشاور املاک | خرید خانه | بنگاه املاک | مشاور خرید خانه |
وظایف مشاورین املاک | مشاور املاک | خرید خانه | بنگاه املاک | مشاور خرید خانه |

وظایف مشاورین املاک از دید عموم شاید فقط نوشتن قولنامه و گرفتن کمیسیون است. اما این فقط بخشی از کارهای مربوط به مشاورین املاک است. با توجه به افزایش معاملات، نقش یک بنگاه معاملاتی بسیار با اهمیت است. این که چگونه قراردادی منعقد شود، که علاوه بر وجهه ی قانونی، به سود هر دو طرف باشد. اطلاع از شرایط موجود بازار، همچنین رعایت چندین فاکتور مهم هنگام بستن یک قرارداد اهمیت دارند. آشنایی با شرح وظایف یک مشاور املاک علاوه بر آگاهی می تواند ما را در انعقاد درست و قانونی قرارداد های ملکی کمک کند.

تعریف مشاور املاک چیست؟

کارگزار یا یک مشاور املاک کسی است که نمایندگی فروشندگان و خریداران را بر عهده دارد. البته یک کارگزار می تواند به صورت مستقل نیز فعالیت کند. اما مشاورین املاک معمولا زیر نظر یک کارگزار مجاز به فعالیت هستند. این افراد با داشتن مجوز از سوی دولت امکان نظارت بر اسناد و تراکنش های ملکی را دارند.

مشاورین املاک خود به چند دسته تقسیم می شوند:

کارگزار معامله
مشاور فروشنده
مشاور خریدار
مشاور هر دو طرف

وظایف مشاورین املاک

مشاور املاک

معرفی انواع مشاور املاک

کارگزار معامله: این افراد نماینده ی خریدار یا فروشنده محسوب می شوند. کارگزار بدون در نظر گرفتن منافع دو طرف معامله، با توجه به اسناد موجود به آن ها کمک می کند. همچنین تعهد خاصی هم با دو طرف معامله ندارد.

مشاور خرید: به کسانی که قصد خرید خانه یا ملکی را دارند، مشاور خرید داده می شود.

مشاور فروشنده: اگر شخصی قصد اجاره دادن یا فروش ملک خود را داشته باشد، مشاورین فروشنده به کمک او می آیند.

مشاور هر دو طرف: این مشاوره شامل هر دو طرف معامله می شود. وظیفه مشاور هردو طرف ارائه ی اطلاعات درست و صادقانه است. این دسته کار سخت تری نسبت به دو دسته ی قبلی دارند. همچنین پیچیدگی های تنظیم قرارداد در این مورد بیشتر و سخت تر است.

چرا بهتر است در یک بنگاه املاک قرارداد ببندیم؟

بعضی افراد برای عدم پرداخت حق کمیسیون ترجیح می دهند خارج از بنگاه ملکی قرارداد ببندند. این کار در ظاهر شاید هوشمندانه و مقرون به صرفه به نظر بیاید. اما هنگام بروز مشکل امکان پیگیری قانونی آن وجود ندارد. و در کل قرارداد امضاء شده فاقد اعتبار قانونی است.

اما یک مشاور املاک به دلیل داشتن مجوز های لازم کاملا وجهه ی قانونی انجام این کار را دارد. و در صورت ایجاد هرگونه مشکل، امکان پیگیری آن وجود دارد. در ضمن قرارداد منعقد شده دارای اعتبار قانونی است. مورد دیگر که اهمیت بسیاری دارد، نحوه ی تنظیم قرارداد یا مبایعه نامه است. در نوشتن مبایعه نامه دقت و تنظیم درست بندهای قرارداد بسیار مهم است. چرا که این کار بهتر است توسط متخصص انجام شود. چرا که یکی از مهم ترین وظایف مشاورین املاک نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه است.

وظایف مشاورین املاک

مشاور املاک

وظایف مشاورین املاک چیست؟

زمانی که خریدار یا فروشنده به مشاور املاک مراجعه می کند، ملک مورد نظر باید توسط مشاور بررسی شود. این بررسی به منظور ایجاد بستر مناسب برای یک قرارداد مناسب می باشد. از جمله موارد مهم که در شرح وظایف مشاوران املاک است، می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

بررسی ملک مورد نظر

پس از این اعلام فروش یا خرید ملک، بر اساس اطلاعات کلی، قیمت ملک تعیین می گردد. در اینجا مشاور املاک موظف است که شرایط ذیل را برای فرد خریدار بررسی نماید.

بررسی وضعیت سند

وجود و یا عدم وجود سند باید بررسی شود. همچنین نوع سند که به صورت رسمی، تعاونی، وقفی و… است تعیین می گردد.

بررسی اطلاعات موجود در سند

در بخش توضیحات سند، اگر موردی نوشته شده باشد باید بررسی شود. در صورت وجود توضیحات، باید همراه با مهر و امضاء باشد. همچنین ظاهر سند باید فاقد خط خوردگی باشد.

بررسی آزاد بودن سند

سند نباید توقیف و یا در رهن باشد. در صورتی که سند به عنوان ضمانت بانکی و یا در دادگاه استفاده شده باشد، نمی توان معامله انجام داد. پس از فک رهن و رفع موانع امکان معامله وجود دارد.

توجه به تعداد مالکین

برخی از ملک ها هستند که دارای چندین مالک هستند. در این صورت به تفکیک مالکین باید شرایط واگذاری آن بررسی شود.

دیگر وظایف در قسمت بررسی ملک، شامل موارد ذیل می شود:

– بررسی گواهی پایان کار
– بررسی تطابق موقعیت مکانی ملک و اطلاعات مندرج در سند
– تطابق هویت مالک با اطلاعات مندرج در سند
– توجه به حضور مستاجر در خانه و یا تخلیه بودن
– بررسی ملک از نظر عدم اجرای طرح عمرانی در آن
– بررسی انشعابات آب، برق، گاز و…

احراز هویت هر دو طرف معامله

باید مدارک شناسایی طرفین معامله توسط مشاور املاک بررسی شود. چرا که در بعضی مواقع افراد سودجو و کلاهبردار قصد سوء استفاده را دارند. ارائه ی شناسنامه و کارت ملی می تواند برای این کار کافی باشد. اما در صورت لزوم مدارک بیشتر نیز باید ارائه گردد.

همچنین محاسبه ی شرایط سنی برای انجام معامله نیز ملاک می باشد. چراکه فردی که به سن قانونی نرسیده باشد، امکان انجام معامله را ندارد. در بعضی مواقع نماینده ی مالک برای امضای قرارداد معرفی می شود. در این صورت باید دارای وکالت نامه ی محضری رسمی باشد.

 

وظایف مشاورین املاک

احراز هویت

تعیین جلسه ملاقات

از جمله دیگر وظایف مشاورین املاک برنامه ریزی برای ملاقات نهایی خریدار و فروشنده است. در این جلسه مشاور املاک موظف به رعایت عدالت بین دو طرف باشد. جانب داری از هر کدام از طرفین جزو اصول اخلاقی نیست. پرهیز از صحبت های حاشیه ای و راز داری از دیگر ویژگی های یک مشاور املاک است. پس از آن در صورت توافق، مبایعه نامه تنظیم می گردد.

نوشتن مبایعه نامه اصول و ضوابط خود را دارد. نوشتن بندهای ضروری، و توجه به تمام بندها باید مورد توجه طرفین معامله قرار داشته باشد.

در پایان

 در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مهم ترین وظایف یک مشاور املاک آشنا کنیم. همان طور که اشاره کردیم، داشتن مجوز و تخصص دو فاکتور مهم برای یک مشاور املاک خوب است. در صورت ارائه ی یک مشاوره خوب، می توان از معامله ی خود راضی باشیم. به همین منظور شما می توانید با همکاری یک از بهترین گروه های مشاورین املاک به خواسته برسید. برای اطلاع از آخرین اخبار این حوزه و یا داشتن هر گونه سوال می توانید با نما در ارتباط باشید.

شماره های تماس: 09123058030 – 09361468345